Auteur Topic: De man met de handgranaat...  (gelezen 2678 keer)

Offline Dick Jansen

  • Global Moderator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 335
De man met de handgranaat...
« Gepost op: november 08, 2010, 11:36:56 am »
Ik wil deze toppic openen met ??n van de vele verhaal die mijn vader heeft meegemaakt in de oorlog. Het is opgetekend in een boekje wat deze zomer uitkwam na een serie kranten artikelen in de Leeuwarder Courant. Hierin vertelden veelal de kinderen de verhalen van hun ouders over wat die beleefd hebben tijdens de jaren van de oorlog. Als er animo voor is wil ik wel een paar verhalen inscannen en plaatsen.

De man met de handgranaat...

Dick Jansen, Leeuwarden

Hij is de man die een handgranaat naar binnen gooide bij de NSB-familie Van der Ven in de Jacob Binckestraat 43 in Leeuwarden. Op een foto in het gedenkboek ?Zo werd Leeuwarden vrij' uit 1945 staat weliswaar een heel gezelschap op de stoep voor nummer 43 stoer een NSB-uniform in de lucht te houden, maar ?die hadden der niks met te maken'. Dat zei Frits (Fritske) Jansen iedere keer als hij die foto zag. En elke keer was hij weer kwaad.



En dat gebeurde vaak, want het boek is door de jaren heen verschrikkelijk beduimeld geraakt. Duidelijk vaker dan een keer opgeslagen. Zoon Dick Jansen beaamt het van harte. ,,Ik ben van '59, maar noem mijzelf een oorlogskind. Want wij moesten alles weten. Dit boek is er bij ons ingeslagen.''

Frits Jansen, geboren in 1914 en overleden in 1985, zat meteen bij het uitbreken van de oorlog al bij het verzet. Nou ja, meteen. Hij moest eerst nog even de cel uit. Want korporaal Jansen zat in de Koepelgevangenis in Haarlem, op beschuldiging van insubordinatie. Hij was het er namelijk niet mee eens dat hij en zijn makkers het tijdens de mobilisatie moesten doen met halfrauwe zuurkool en jutezakken, waar ze zelf met stro nog een matras van moesten maken. Terwijl de officieren in een hotel sliepen en goed te eten kregen.

Dus stak Frits de boel in de fik en stond luidkeels te kankeren, terwijl (,,klassieke situatie'', aldus Dick) zijn meerderen achter hem stonden. Korporaal Jansen draaide de cel in en zat daar net vier dagen toen de oorlog uitbrak.

Gelukkig werd hij losgelaten en dat is zijn redding geweest, denkt Dick. Want anders was pa op zijn minst meteen al krijgsgevangen gemaakt. Nu ging hij direct bij het verzet. En werden thuis in de Leeuwarder Pioenstraat wapens onder de vloer opgeslagen. ,,Die werden over de Dokkumer Ee aangevoerd.''

De spullen zaten dik in het vet en werden schoongepoetst met handdoeken, lakens, theedoeken. De hele linnenkast van moeke Lien Jansen werd opgebruikt. Zelfs het tapijt in de kamer ging aan de smeerboel ten onder. ?En nooit een bedankje foor had' mopperde zijn vader later.

De grote vraag is nu wat zich heeft afgespeeld in de Jacob Binckestraat. Er gaan geruchten dat er een dode zou zijn gevallen bij de actie rond de 15e april ?45. Dick: ,,Dat is beslist niet waar. Mijn vader en zijn vaste maat Yde van der Meer gingen om koffie bij mijn grootmoeder. Die woonde daar in de buurt. Toen zagen ze een oploopje bij de beruchte NSB-familie Van der Ven. Er stonden allemaal buren en BS'ers op de stoep. Ze wilden die mensen naar het politiebureau brengen maar dat lukte niet. ?Se wille der niet ?t!', riepen ze.''

,,Mijn vader ging achterom door het steegje. Hij kende de weg wel. Schopte een tuinhekje om en gooide het paaltje ervan door het raam van nummer 43. ?Dit is in paaltsje, ut folgende is un handgranaat', riep hij. ?We komme niet, we hewwe wapens', riepen ze terug.'' Jansen smeet meteen daarna een handgranaat naar binnen en vuurde met zijn stengun een salvo af in de lucht. Hij stampte vervolgens dwars door de achterdeur de keuken in.

De deur naar de gang was dicht. Daar stonden twee vrouwen achter, een van hen was dochter Jeltje van der Ven, onder het bloed. Die zijn daarna uit huis gehaald en met theedoeken en handdoeken verbonden naar het ziekenhuis gebracht. Daarna is nooit meer wat van de familie vernomen. Dus ook geen overlijdensberichten, zo benadrukt Dick. Zijn vader heeft altijd ontkend op de bewoners te hebben geschoten.

Frits Jansen beleefde nog een ander opmerkelijk akkevietje. De eerste Canadezen bereikten Leeuwarden op 15 april om 12.23 uur. Officieel. Want officieus was het Fritske die ?s morgens in alle vroegte al een rondje Leeuwarden deed met een stel Canadezen. Hij was die nacht met kameraad Yde op stap. In een boerderij vlakbij de tegenwoordige Anne Vondelingweg, ontdekten de twee BS'ers een groepje achtergelaten piepjonge Duitse soldaten. ,,Onder de l?zen'', volgens Frits. In de verte kwam even later een kleine pantserwagen aanrijden. Er zat een drie Canadezen in uit Burgum, die Frits Jansen meenamen voor een verkenningsritje door de stad. Heel vroeg in de ochtend toerden ze over de Voorstreek. Op de terugweg zetten ze Frits weer af. En later die dag trok de grote meute bevrijders Leeuwarden binnen.

Opgetekend door Marja Boonstra
 
« Laatst bewerkt op: november 08, 2010, 11:47:08 am door Dick Jansen »

Offline Joris

  • Administrator
  • First Lieutenant
  • *****
  • Berichten: 229
  • Joris Nieuwint
    • LHA Screaming Ducks
Re:De man met de handgranaat...
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2010, 09:10:04 am »
Mooi verhaal, Dick!
Dodge WC51 + Ben Hur