Auteur Topic: Operatie fix-motorblok  (gelezen 1854 keer)

Offline _Arthur

• KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Tilburg
Operatie fix-motorblok
« Gepost op: februari 01, 2018, 21:18:52 pm »
Nadat een kleine koelvloeistof lekkage, toch iets te warm lopen, het op moment zetten van de kopbouten en een nieuwe vsnaar, iets meer koelvloeistof lekkage tot gevolg had, met de Jeep naar Wil Verhagen (Jemax) getogen en de kop gelicht.

Het resultaat na lichten:

Op drie plekken scheuren in het blok; allemaal te repareren door de magische handen van Wil.

Gat boren op de plek van de eerste scheur:

Getapt draad:

En de helicoil er in gedraaid:

De eerste is afgewerkt:

Kleppen en zitting ook gelijk net gemaakt:

(Moos; ik heb de fotos expres groot gehouden zodat goed te zien is hoe & wat).

Wordt vervolgd  8)
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2018, 21:28:17 pm door _Arthur »

Offline Carlo

• Captain
  • **
Re: Operatie fix-motorblok
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2018, 21:49:29 pm »
Helicoil? Die staat niet op de foto in ieder geval...

Ik blijf het toch appart vinden dat stitchen.. De scheur is dan wel dicht maar het materiaal zit niet echt aan elkaar. Maw de stevigheid ter plaatse wordt niet hersteld.  ???

Ik heb ook wel eens gezien dat ze een soort hondebotjes dwars over de scheur aanbrachten. Dus telkens twee gaatjes aan weerszijden van de scheur en deze met elkaar verbinden met een sleuf. Vervolgens het hondebotje er in timmeren. Dit geeft wel verband maar het zal nooit zo sterk worden als dat het was...
Dodge WC62, 1943

Offline _Arthur

• KTR
  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Tilburg
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2018, 10:50:09 am »
Helicoil? Die staat niet op de foto in ieder geval...
Excuseer als ik de verkeerde termen gebruik, van motoren heb ik 0 verstand, maar van blockchaintechnologie daarintegen  ;D
Citaat
Ik blijf het toch appart vinden dat stitchen.. De scheur is dan wel dicht maar het materiaal zit niet echt aan elkaar. Maw de stevigheid ter plaatse wordt niet hersteld.  ???
Met je eens. Volgens mij is de enige manier om stevigheid weer terug te krijgen is het zaakje te lassen. Echter dan kom je pas in interessante motoren reparatie gebieden terecht (want zo snel ik kon lezen kan je ze alleen fatsoenlijk lassen als je ze eerst tot 650graden rood gloeiend verhit bv).

De tijd zal het leren hoe het blok zich gaat houden de komende jaren.

Offline Carlo

• Captain
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2018, 07:38:16 am »
Het wordt vaker gedaan dus het zal meestal wel goed gaan.  :duimomhoog:

Lassen van gietijzer is inderdaad een speciale operatie. Het wordt meestal met nikkel gedaan. En voorverwarmen etc. etc.

ps: een helicoil is om schroefdraad in gaten te herstellen.
Dodge WC62, 1943