Auteur Topic: Jeep klinkt als dieselmotor..  (gelezen 1891 keer)

Offline AdM

• Civilian
  • *
Jeep klinkt als dieselmotor..
« Gepost op: juli 14, 2018, 15:53:41 pm »
Beste allemaal,

Afgelopen winter is de motor van mijn `43 Willys geheel gereviseerd. Nieuwe cilinderbussen, zuigers, lagers kleppen, klepgeleiders enz. enz.
Ik heb nu slechts 170 miles gereden, en de motor maakt na de laatste rit een behoorlijk tikkend geluid, een beetje als een dieselmotor.  Oliedruk is prima, motor loopt op zich mooi, maar dat geluid...
Klepdeksel verwijderd; geluid lijkt synchrooon met de kleppen te gaan...
Na het verwijderen van de cilinderkop blijkt dat de uitlaatkleppen behoorlijke speling hebben..!

De vragen:
1: weet iemand waar dat "dieselgeluid" vandaan komt? Ondanks de klepspeling ben ik er niet van overtuigd dat hier de oorzaak ligt.
2: Heeft iemand een verklaring hoe het komt dat de kleppen / klepgeleiders na 170 miles al zoveel speling kunnen hebben?

2 filmpjes : https://www.facebook.com/arnold.man.522/timeline#_

Groet Arnold
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2018, 16:21:05 pm door AdM »

Offline hhbirnie

• KTR
  • Captain
  • *
Re: Jeep klinkt als dieselmotor..
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2018, 10:36:52 am »
Ik zou het voorleggen aan degene die je blok cq de onderdelen geleverd heeft. Maar wat is speling op de geleiders... Speling op de kleppen kan je wel makkelijk meten. Even het eerste antwoord afwachten, anders kleppen stellen en proefdraaien. Als je veel speling op je geleiders hebt, heb je ook druk in je carter. Peilstok er uit halen en een zakje over de olievulpijp, dan zie je of deze op bolt, en dus veel druk in je blok.
Succes,
Hans Birnie

Offline Ronald H.

• KTR
  • First Lieutenant
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2018, 11:56:38 am »
ik hoop niet dat je het blok hebt laten reviseren waar ik het heb laten doen, ik noem verder geen namen, maar ben al vanaf maart dit jaar bezig, tot 4 x mijn blok eruit gehad,
1ste x 20 mijl gereden en een vastloper, ik kreeg ook dat dieselgeluid
2de x opgehoond nieuwe zuigers erin maar kreeg een flink rokend blok
3de x daar ben ik nu, vorig weekend blok terug erin en proef gedraaid, hoor toch nog steeds iets geks, ga vandaag proefrijden kijken wat tie doet.
eigenlijk heb ik geluk gehad dat hij vastgelopen was, bij de 3de x eruit halen en het blok totaal leeg gemaakt, zag ik dat na 40 mijl de krukas ook al flink ingesleten was, klein foutje gemaakt door de reviseur, op mm maten geslepen en op inch maten afgewerkt............. tja beginnersfoutje
2nd Inf. Div...... Second to None.........Indianhead

Ford GPW 1944

Offline Rob N

• KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Rob N te Meeuwen
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2018, 12:15:09 pm »
Hoe kan dit?
Als ik op de link druk zie ik een stermotor gemaakt van VW motoren.
Als je dit kan heb je geen revisiebedrijf nodig denk ik

Iemand link naar het filmpje?
ga weer fff verder
 :koffie:

Dodge WC 60
Dodge WC 1 (halverwege)
Welding Hobart 400 on a trailer
Wooden Ben Hur

Offline AdM

• Civilian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2018, 14:06:04 pm »
Bedankt voor de reacties zover!

Hans, het is overduidelijk dat er teveel speling op de uitlaatkleppen / geleiders aanwezig is: na demontage van de kop kun je ze horizontaal heen en weer bewegen.... De vraag is hoe dit zo snel kan ontstaan? Speling is nu meer als voor de revisie... Revisiebedrijf weet het ook niet....
Aan de andere kant vraag ik me af of door deze overmatige speling het "dieselgeluid" wordt veroorzaakt.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee??

Motor is door een bedrijf gereviseerd, maar heb ik (op de krukas na) zelf gemonteerd en gecontroleerd.

De stermotor heb ik inderdaad gebouwd, hier is de link: https://www.youtube.com/watch?v=SyRJeZ6s8uM&t=129s