Ik stond toevallig aan zijn tafel toen hij aan iemand de uitleg gaf... Hij had een doos met 4 of 5 van deze kompassen nieuw kunnen kopen... Hij toonde aan een potentiele koper de, volgens hem, verschillen tussen een civiel model en een militaire productie... Hij had het over enkele gaten/openingen die,bij een militair model groter of dieper zouden zijn...
Ik had dit nog nooit gehoord, maar ik ben er dan ook niet zeker van of er wel een specifiek militair contract was... Kan best, en ik verneem graag meer, maar tot nu heb ik daar niets over gevonden...
Tja, dan moet je wel het juiste verhaal ook geven als je toch niet het goed hebt gehoord en dat wel breed gaat vertellen.....
De doos is van 4 hull compassen die een G506 onderdeel onderdeelnummer hebben/hadden. Wat ik ontdekt heb als verschil tussen een civiel en deze militaire is een niet zichtbare versterking van het draaiend gedeelte met 2 spalkjes. Dat zie je alleen bij demontage. Ook een verschil is messing schroefjes in plaats van verzinkte. 1 had zelfs roestvast stalen schroefjes. En het label is anders dan bij de civiele versie.
Als uiterlijk direct verschil is dat vooral de bracket die verend is opgebouwd. Oftewel je weet zelf of die van jou civiel is, het is van buiten verder vrijwel niet te zien. Ik heb voor de belangstellende nog wel 1 echte over trouwens. Laatste foto is de militaire verpakking, dezelfde verkocht ik mee op de beurs en heeft iemand anders nu in zijn bezit.