Auteur Topic: verlichting dodge wc 51  (gelezen 3137 keer)

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
verlichting dodge wc 51
« Gepost op: februari 03, 2019, 10:21:27 am »
allen,

zoals als wel vaker een melding van gemaakt aangaande mijn verlichting he volgende:
Ik vind mijn "velheid" van de lampen erg matig. Ik rij op 6V echter moet ook dan een beetje normale verlichting uit de lampen komen.
Ik heb ondertussen een aantal zaken aangepakt en bekeken echter zoek ik nog een oplossing.
Wat heb ik gedaan:
1: lampen vervangen voor H4
2: extra massa aangelegd (helpt niets, conclusie massa is goed)
3: glas vervangen (helpt een beetje)

4: Staslichten (welke ik op de plek vna de BO lampen had) er uit gehaald.

5: spanningregelaar en dynamo af laten stellen

vooralsnog heb ik niet voldoende vooruitgang. Ik twijfel nog over het volgende:
Mijn ampere meter. Volgens mij loopt hier de stroom door heen alvorens naar de accu te gaan (is dit juist?)
Als ik rij blijft mijn ampere meter op "0"staan (naar boven), bij het inschakelen van de verlichting slaat hij een stukje uit naar links (-/-).  Klopt deze setting van de ampere meter? kan het zo zijn dat deze invloed heeft op de velheid van mijn verlichting? zou het nog zo kunnen zijn dat er achter te zwaren lampen in zitten en dat deze de stroom van de koplanmpen wegpakken?
Ik heb destijds een setje gekocht voor een hoop geld zodat ik hem kon ombouwen naar led, echter paste deze set niet in de behuizing van de dodge lampen.
Waar zou ik nog aan kunnen werken om de lampen beter te laten schijnen?

Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline TootsyWootsy

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 21
Re: verlichting dodge wc 51
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2019, 11:24:42 am »
Als je twijfelt aan je ampere meter, kan je die simpelweg "overbruggen" ( draadjes losmaken en aan elkaar knopen) en kijken of dat effect heeft (als het goed is niet)
Ik heb in de achterlichten LED lampjes gedaan, zodat er meer prik naar de 6v duplo lampjes gaat aan de voorkant.  Schijnwerpers gaan het nooit worden :D

Offline Dodje

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 489
Re: verlichting dodge wc 51
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2019, 11:48:09 am »
als je de verlichting aan doet, dan gaat er een stroom lopen.
bij 0 is je accu dus geheel opgeladen, bij verbruik zal de meter uitslaan.
dit is dus wat je ziet

Cees S
Dodge wc 51 (01874)

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: verlichting dodge wc 51
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2019, 12:20:38 pm »
Welk type led-lampen heb je hiervoor gebruikt en moet je dan nog andere aanpassingen maken?
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline TootsyWootsy

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 21
Re: verlichting dodge wc 51
« Reactie #4 Gepost op: februari 03, 2019, 13:28:26 pm »

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: verlichting dodge wc 51
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2019, 08:45:40 am »
Afgelopen week heb ik een deel van mijn verlichting aangepast naar led. Ik heb hiervoor gekozen omdat het zicht zo slecht was dat ik het onveilig vond om ’s avonds te rijden.
Om Led te gebruiken heb ik 2 relais geplaatst in het motorcompartiment.  1 extra 6V draad getrokken vanaf de accu. Verder heb ik 4 kabeloogjes aangepast naar een “female” variant. Ik ben zeer content met het resultaat. Goed zicht!
Mijn black-out lampen waren omgebouwd naar stadsverlichting en zijn nu ook over op led.
De achterlampen zijn ook over op led. De knipperlichten en dashboard heb ik gelaten zoals het was.
Wat mij betreft een aanrader voor de 6v rijder. Uiteraard kunnen we discussiëren over de kleur van de lampen etc etc. maar voor mij is de veiligheid toch echt het belangrijkste.
Ik heb deze configuratie samengesteld met harrieabc  die me super ter wille is geweest om een oplossing te zoeken waarbij ik geen concessies wilde doen aan de huidige bedrading.
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline TootsyWootsy

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 21
Re: verlichting dodge wc 51
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2019, 09:04:17 am »
Goed om te lezen dat het gelukt is :duimomhoog: