Auteur Topic: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen  (gelezen 12415 keer)

Offline Olaf van der Holst

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 24
Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Gepost op: februari 20, 2019, 20:22:17 pm »
Goedenavond,

Hierbij wil ik de restauratie van een Dodge WC 51 uit 1942 onder de aandacht brengen.
Het voertuig is rood van kleur vanwege zijn verleden als brandweer voertuig. Ik weet na het lezen van enkele berichten dat dit niet bij iedereen past.  Ik hoop persoonlijk dat wanneer ik vragen heb over deze klus dat er toch leden zijn die mij willen helpen met advies.
Voor ons korps is het heel bijzonder dat dit voertuig na tientallen jaren weer terug is op het nest. Uiteindelijk uit Duitsland gehaald om weer in ere hersteld te worden ( als brandweer voertuig ) .

Maar goed... ik zet met dit bericht een eerste stap in de wereld van restauratie van oude voertuigen en hun toegewijde eigenaren.

Groet Olaf van der Holst
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2019, 20:44:49 pm door Olaf van der Holst »

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2019, 22:07:37 pm »
Welkom Olaf, Rood of groen maakt mij niet uit het is een dodge met een mooi verleden. Dus vraag maar wat je wil weten. Ik denk dat andere dodge bezitters niet flauw gaan doen. Nou ja ene Moos kan wel eens moeilijk doen. Grapje.We helpen je hopelijk uit de brand.

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2019, 12:23:14 pm »
En bedankt Paul, ik stond er positief tegenover, maar nu moet ik wel de A-hole gaan uithangen  ;D

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Olaf van der Holst

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 24
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2019, 21:23:42 pm »
Kijk dat is goed te horen / lezen... Ik zal waar nodig de vragen hier plaatsen met foto's om het duidelijker te maken...
Nu dus eerst flink aan het demonteren en onderdelen zoeken die vervangen dienen te worden.
De gehele body gaat eraf en dat betekend ook dat de bedrading weer 100 % nieuw erop moet.... de huidige bedrading is niet compleet..  Iemand een suggestie waar ik goede bedrading kan kopen?

Groeten Olaf vd Holst

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2019, 21:52:01 pm »
Welkom,

de meeste kabelbomen die te koop zijn zijn op basis van oorlogs verlichting.
Let er op dat je voor een evt RDW keuring de gangbare verlichting op het voertuig moet hebben.

Sommige hofleveranciers verkopen ook wiring harnas met achterlicht, rem en knipperlicht bedrading en ingebouwd.

MV spares heeft een hele boel, verkocht door onze hofleveranciers / onderdelen juweliers

of

https://vintagewiring.com/product-category/dodge/dodge-t214-34-ton-wc51-weapons-carrier/

Succes

Remko
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2019, 21:59:00 pm door Remko »
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Olaf van der Holst

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 24
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2019, 11:18:20 am »
Dag Remko,
Bedankt voor de info. Ik heb al wat leden bezocht met het verzamelen van onderdelen. Daar kwam ook dit bedrijf in de USA ter sprake.  Wat is het verschil tussen een complete harness en een lower chassis harness ? Want deze keuze is er te maken. Kun je dan ook aangeven dat je er extra bedrading bij moet hebben ? (omdat hij RDW gekeurd gaat worden?)  Zo Ja, is bij jou bekend wat er dan extra geleverd moet worden?

Hoor het graag.
Gr Olaf vd Holst

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2019, 20:19:08 pm »
Olaf,

Daar heb ik geen idee van.

Wel weet ik dat er bij een std oorlogs harness geen knipperlichten zitten. Misschien is dit op te lossen door van de + en - van het harnes naar een klinateur en schakelaar te gaan voor de knipperlichten

Black out voer je dan achter naar beide lampen voor en achter (links en rechts het zelfde, oorlogs is dit verschillend) als stadslicht

remlicht ook naar beide achterlichten
dim en grootlicht zijn std in de harness.

Dit is mijn idee, zo uit het hoofd (zit nu zelf met de bekabeling van jeep en trailer te stoeien vandaar)


hope it helps
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2019, 22:47:42 pm »
Olaf je kunt ook kiezen voor het Amerikaanse systeem waar bij achter de remlichten ook als richtingaanwijzer gebruikt wordt. In NL toegestaan. Er is ergens op de list of bij leden nog wel een schema van. Groet Paul

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2019, 10:11:11 am »
Olaf je kunt ook kiezen voor het Amerikaanse systeem waar bij achter de remlichten ook als richtingaanwijzer gebruikt wordt. In NL toegestaan. Er is ergens op de list of bij leden nog wel een schema van. Groet Paul

Ik heb dat systeem op mijn Dodge, maar op aandringen van Paul ga ik dat natuurlijk niet meer delen.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Johan Willaert

  • Colonel
  • ***
  • Berichten: 1.863
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2019, 13:13:42 pm »
Moet je niet in eerste instantie bekijken welke richting je uit wilt met de restauratie?

Wil je een bekabeling zoals origineel in de fabriek voorzien, dan kan dat toch ook in NL... Genoeg voorbeelden waar de RDW een keuring uitvoert met uitzonderingen...
Wil je het aanpassen aan het moderne verkeer, dien je ook je bekabeling aan te passen...
Of wil je de Dodge restaureren zoals die bij de Brandweer reed, met de nodige extra toeters en bellen...

Daar begint het toch mee...
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2019, 19:41:25 pm »
Moet je niet in eerste instantie bekijken welke richting je uit wilt met de restauratie?

Wil je een bekabeling zoals origineel in de fabriek voorzien, dan kan dat toch ook in NL... Genoeg voorbeelden waar de RDW een keuring uitvoert met uitzonderingen...
Wil je het aanpassen aan het moderne verkeer, dien je ook je bekabeling aan te passen...
Of wil je de Dodge restaureren zoals die bij de Brandweer reed, met de nodige extra toeters en bellen...

Daar begint het toch mee...

Het is een restauratie van een civiele auto, per saldo maakt het allemaal geen fluit uit, als het maar werkt en gepikt wordt door de RDW. Ik zou dus al helemaal niet beginnen met fokking dure kabelbomen (omdat die zo mooi zijn, ..boeie het is een brandweer auto).  Zelf touwen trekken vanaf de rol en zorgen dat het werkt.

Grtz Moos
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Olaf van der Holst

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 24
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2019, 10:28:13 am »
Gisteren de Dodge ontdaan van de cabine, motorblok en de laadbak.. Ging eigenlijk heel makkelijk en met slechts 2 tegenwerkende moeren die niet los wilde viel het erg mee. Nu het chassis schoonspuiten met de stoomcleaner en kijken wat er is blijven zitten wat er nog met de schuurmachine af moet. Remleidingen zijn slecht en gaan er ook af. De electrische bedrading (restanten) compleet verwijderen... alleen maar losse stukken te vinden.

Iemand een tip hoe je de brandstoftank kunt controleren of deze nog te gebruiken is? Hoe te reinigen? Of uit voorzorg vervangen om problemen te voorkomen op een later moment....

Hoor/ lees het graag... Gr Olaf van der Holst

Offline Olaf van der Holst

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 24
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #12 Gepost op: maart 19, 2019, 22:15:02 pm »
Kan iemand mij informatie geven over de carburator van mijn Dodge.
Ik ben benieuwd welk type er op moet (origineel). Ik heb een Ball & Ball liggen maar weet niet of dat af fabriek zo geleverd is. En is het verstandig om deze geheel te reviseren met een revisie set of eerst proberen of hij goed werkt.
Tips zijn welkom...alvast bedankt.

Offline Moos

  • Raaijmakers
  • Global Moderator
  • General
  • *****
  • Berichten: 7.131
  • Engineers, first in, last out
    • 17th Engineers 2nd armored divison
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2019, 16:04:48 pm »
If it ain't broken don't fix it.

Grtz Moos

ps B&B is goed voor een Dodge.
Join the army go to foreign  countries, meet new people ..........and kill them

http://www.findagrave.com
www.17th-engineers.nl

Offline Olaf van der Holst

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 24
Re: Dodge WC 51 1942 restauratie brandweer Beekbergen
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2019, 19:16:53 pm »
Ok duidelijk. Eerst kijken of het functioneert. Doen we dat. Bedankt voor je reactie.