Auteur Topic: Fuel Tank Sending Unit  (gelezen 1556 keer)

Offline MartinK

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 162
  • "You're never beaten until you admit it."
Fuel Tank Sending Unit
« Gepost op: juni 22, 2019, 17:19:35 pm »
Hallo,

Ik heb vandaag mijn "Fuel Tank Sending Unit" (WO-A-1292) vervangen. De weerstand van de oude bleek te zijn versleten.
Wat ik me eigenlijk afvraag is of een dergelijke unit wel veilig is.

De vlotter zorgt ervoor dat er een koperen lipje over een weerstand heen en weer beweegt om zodoende een bepaalde spanning op te wekken die op de meter wordt weergegeven. Veel spanning betekent de tank zit vol, is er weinig spanning dan is de tank leeg.

Veroorzaakt het heen en weer bewegen over de weerstand geen warmte en vonken?? Ik heb tot nu toe nog nooit gehoord dat een tank door een "Sending Unit" geëxplodeerd is maar klinkt wel aannemelijk.

Weet wellicht iemand van jullie hoe het zit en of vonken inderdaad mogelijk zijn?

vr.groet, MartinK
MartinK
1943 Dodge WC52 (gehad)
1942 Ford GPW

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Fuel Tank Sending Unit
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2019, 19:27:47 pm »
Zit in zo'n beetje in elke auto zo.

Als de stroom zo hoog is dat er vonken ontstaan zal de unit heeeel snel weggevonkt zijn en dus snel versleten.. Zou ook betekenen dat het metertje enorm veel vermogen trekt!

Komt nog bij dat de concentratie van brandbare dampen zo enorm hoog is dat het niet eens wil graan branden of ontploffen door een tekort aan zuurstof.
Dodge WC62, 1943

Offline MartinK

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 162
  • "You're never beaten until you admit it."
Re: Fuel Tank Sending Unit
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2019, 17:24:58 pm »
Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Een tekort aan zuurstof bij een eventuele vonk zal geen ontbranding tot gevolg hebben.

vr.gr. MartinK
MartinK
1943 Dodge WC52 (gehad)
1942 Ford GPW