Auteur Topic: Benzindeproblemen Dodge WC51 6V  (gelezen 3618 keer)

Offline Johan B

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 101
Benzindeproblemen Dodge WC51 6V
« Gepost op: augustus 04, 2019, 09:19:03 am »
Vorige donderdag eens een serieuze testrit gedaan en dit zonder maar ook één probleem.
Vrijdag ben ik echter door mijn overmoed en een defecte benzinemeter zonder brandstof gevallen. Gelukkig niet al te ver van huis zodat de back-up kon komen met enkele jerrycans benzine. Maar de de kilometers huiswaarts waren letterlijk met horten en stoten om uiteindelijk op 10m van de poort volledig stil te vallen.
Tot op heden krijgen we de motor niet meer aan de praat. Ontsteking werkt nog steeds perfect. Beide filters zijn gecontroleerd en nergens was er een spoor van vervuiling.
Normaliter gaat de Dodge morgen naar de spuiterij maar hij zal toch eerst moeten draaien.
Iemand een 'gouden' tip?
Alvast bedankt voor het meedenken.
En duimen dat hij draait zodat we naar Ursel kunnen gaan, komend weekend.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Benzindeproblemen Dodge WC51 6V
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2019, 10:02:10 am »
Hoi,
Je hebt je tank helemaal leeg gereden dus ook mogelijke "prut" is verstookt. Natuurlijk halen filters veel uit de brandstof. Maar miniscuul vuil gaat door. Als dit zich op hoopt..... Ik zou je carburateur even door blazen. Een grote glazenpot vullen met brandstof en deze aansluiten op de aanzuig van je carb. Je kan dan goed zien of de brandstof wordt aangezogen.
Succes
Hans Birnie

Offline Johan B

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 101
Re: Benzindeproblemen Dodge WC51 6V
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2019, 10:17:41 am »
Hoi,
Je hebt je tank helemaal leeg gereden dus ook mogelijke "prut" is verstookt. Natuurlijk halen filters veel uit de brandstof. Maar miniscuul vuil gaat door. Als dit zich op hoopt..... Ik zou je carburateur even door blazen. Een grote glazenpot vullen met brandstof en deze aansluiten op de aanzuig van je carb. Je kan dan goed zien of de brandstof wordt aangezogen.
Succes
Hans Birnie
Bedankt, probeer ik morgen even uit.
 Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Benzindeproblemen Dodge WC51 6V
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2019, 10:33:46 am »
Als je de tank helemaal leeg rijdt heb je alleen extra kans op drijvende(!!) delen die opgezogen worden. Het zwaardere spul komt sowieso vroeg of laat in het (de) filter(s) terecht of voor de aanzuigpijp in de tank. Lege of volle tank.

Gangbare filters zouden alle rommel tegen moeten houden om zoiets lomps als een carburateur te vervuilen.

Misschien een hardnekkige luchtbel in de pomp?
Even de aansluiting op de carburateur losmaken en doorpompen.
Dodge WC62, 1943

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: Benzindeproblemen Dodge WC51 6V
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2019, 16:46:34 pm »
Wellicht even het filter omzeilen nadat de caberateur schoon is en een tijdelijk los filter op plaatsen
De originele filters geven nog wel eens problemen.
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline Johan B

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 101
Re: Benzindeproblemen Dodge WC51 6V
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2019, 17:26:51 pm »
De Dodge loopt weer als een naaimachientje.

Het feit dat er geen brandstof meer aankwam in de carburator is volledig op mijn conto te schrijven.

Na het zonder benzine vallen, had ik blijkbaar te weinig geduld om de benzine handmatig op te pompen. Om dat het euvel niet verholpen raakte dan ook maar de benzinefilter en filter voor de pomp gecontroleerd en teruggeplaatst. Probleem bleef hetzelfde.

Vandaag met de hulp van iemand alle leidingen gecheckt met perslucht. Alle leidingen vrij. Dan toch maar eens de benzinepomp licht doorgeblazen en er kwam lucht uit waar dat niet hoorde. Benzinepomp afgehaald en de boosdoener gevonden. De dichting van het filterpotje zat niet correct en daar bleef de pomp dus maar lucht aanzuigen.

Maar ik bekijk het positief: we weten nu ook hoe het volledige benzinesysteem werkt.

En nu een nieuwe afspraak om naar de spuitcabine te gaan.