Auteur Topic: 'Zuiger op één zetten'  (gelezen 9697 keer)

hel

  • Gast
'Zuiger op één zetten'
« Gepost op: november 20, 2019, 13:57:57 pm »
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe krukas laten monteren. Het motorblok  weer netjes in de jeep, alles aangesloten, alles draait maar: start niet. Okay, dan zijn er wat truukjes om de ontstekingsvolgorde te bepalen.....want dat zal waarschijnlijk wel het probleem zijn. 'Zuiger op één zetten' is zo'n eerste stap maar dan stuit ik op het probleem dat ik met de slinger totáál geen beweging krijg. Wat is hiervan de oorzaak? Heeft iemand een tip?

Met vriendelijke groet, Jos Helgers

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2019, 14:09:23 pm »
Je moet het even goed op een rij zetten voor onze duidelijkheid.... "Alles draait"maar start niet" . Dan zeg je dat je met de slinger er totaal geen beweging in krijgt.
Wat gebeurt er wel en niet? Draait het blokje wel maar start niet of blokje draait niet eens rond met startmotor of de slinger?
Gr Birnie

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #2 Gepost op: november 20, 2019, 16:50:02 pm »
Als het goed is staat er op het vliegwiel aangeven als nr 1 bovenaan staat.. van daar uit werk je. tenzij het vliegwiel verkeerd gemonteerd is op de krukas.
Ooit ook eens gehad dat hij iets verzopen was en niet warm laten draaien dat door het schraal worden van cilinders in de wand er geen beweging meer in zat...benzine had olie film opgelost. toch met wat meer brute kracht weer rond gekregen en liep weer. dat ie niet start kan meer oorzaken hebben..

zie ook: http://www.pedros.cz/MB/TM9-803.pdf

« Laatst bewerkt op: november 20, 2019, 16:54:43 pm door Richard »
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2019, 08:08:00 am »
passende dop 36mm kopen met verlengstukken(hornbach).. kun je er een groter wringijzer of luchtsleutel opzetten.
Of terug naar diegene die de as erin gezet heeft?
Er kan van alles aan de hand zijn waarom hij niet start.. volgorde verkeerd om op ontsteking? geen benzine, geen vonk..
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2019, 10:54:48 am »
Ardennen gaan toch niet door volgens mij... radiateur eruit? als de eerste cilinder boven staat(kun je zien aan teken op vliegwiel) zit bougie kabel 1 waar de rotor staat met puntje net open.. dan volgorde tegen de klok in.
Heb je wel een tm?
« Laatst bewerkt op: november 21, 2019, 10:56:49 am door Richard »
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2019, 12:24:33 pm »
Eerste cilinder moet boven staan met betreffende in- en uitlaatklep gesloten (einde compressieslag). Dan moet ook nog de verdeler in de richting van de bougiekabel van cil.1 staan.

Maar als je krukas niet vrij kan draaien maak ik me wel zorgen. Zou toch vrij soepel moeten gaan (of hij staat in de versnelling :gestoord: ).
« Laatst bewerkt op: november 21, 2019, 12:27:08 pm door Carlo »
Dodge WC62, 1943

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2019, 13:01:17 pm »
Eerste cilinder moet boven staan met betreffende in- en uitlaatklep gesloten (einde compressieslag). Dan moet ook nog de verdeler in de richting van de bougiekabel van cil.1 staan.

echo
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #7 Gepost op: november 21, 2019, 19:19:41 pm »
Jos, het is: Rotor en Motor (dus niet Roter en Moter).  ;D

Ik heb onderhand al wat verschillende motorblokjes in elkaar geklust en ik blijf er bij dat je een motor, ook een pas gereviseerde, goed rond moet kunnen draaien zonder veel geweld. Een taai smeermiddel lijkt mij geen goede verklaring.

Wanneer de zuigers halverwege staan (bij 4cilinder) kan het zijn dat het wat zwaarder gaat vanuit stilstand.

Maar goed, de tijd zal het leren.

Dodge WC62, 1943

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2019, 22:55:50 pm »
Het niet rond of zwaar daraaien kan bij het monteren van een nieuwe krukas de volgende oorzaken hebben,
Hoofd lager schalen te krap. Of het achterste hooflager waar het grafiet koord als kering fungeert is te krap en moet in gedraaid worden. Er is tegenwoordig ook een modificatie die het koord vervangen door rubberen schalen. Dat is beter beide kunnen niet door elkaar gebruikt worden. het is dus koord of schalen. wij horen graag wat uiteindelijk de oorzaak is.

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #9 Gepost op: november 27, 2019, 11:47:32 am »
mooi zo...we hadden dat euvel net voor Normandië met gereviseerde motor. Lichte paniek.. maar kwam goed.
Biertje...waar zit je dan
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #10 Gepost op: november 27, 2019, 18:14:43 pm »
Hallo Richard,

Dank voor je reactie! Wat ik niet goed begrijp is dat er door een erkend vakman een nieuwe krukas is ingezet. Mensen die al 30 jaar Willys, Dodge's rijden komen bij hem over de vloer. Ik heb ook gezien dat het merkteken van het vliegwiel goed stond, hij heeft mij dat helemaal uitgelegd...dus ik denk: 'motor erin, even de volgorde 1342 handteren...misschien un bietje wiebelen met de ontsteking en hij loopt' Niet dus. Nou, dan ga je uitpluizen wat een oplossing kan zijn: alle bougies eruit, cylinder op 1 zetten (duim erop zetten en compressie voelen) en van daaruit je ontsteking 'richten'. Oliepomp eruit gehaald en gevuld met olie anders draait sowieso de hele boel in de soep. Kan niet zo moeilijk zijn. Blijkbaar dus wel. Nu kun je met een slinger niet zo veel kracht zetten dus moet je een ringsleutel gebruiken, die maat heb ik niet en een Baco is geen optie, je komt er niet bij en je slaat je hele moer 'scheel'. Hoofdprobleem blijft dus: hoe krijg ik die motor rond? Hij kan niet 'vast zitten' want dat zou bij de montage vd nieuwe krukas gebleken zijn.

Als je olie pomp er uit is geweest en je hebt toevallig gerommeld met je ontsteking kan je ontstekingstiming fout staan. Slaat misschien wel aan loopt slecht. of loopt bij een sleepje maar start zelf niet. Let er ff op!
Gaat je echt lukken.
Gr Hans

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #11 Gepost op: december 04, 2019, 12:17:12 pm »
Jos Het kan ook zo zijn dat je de motor wel rond draait met de dop en momentsleutel maar met de 6v startmotor daar moeite mee heeft. Hij trekt dan alle stroom voor het vonkje bij de bobine weg.
Even aan slepen en indraaien kan de oplossing zijn. Wel moet je aan de juiste timing en ontsteking procedures voldoen.

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #12 Gepost op: december 04, 2019, 13:09:12 pm »
Heb je wel een vonk? bobine misschien kaput
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #13 Gepost op: december 04, 2019, 13:59:17 pm »
Ik heb even een foto gemaakt van mijn ontstekin. Het plakkertje is cilinder 1.Kijk even of ook de stand van jouw ontsteking een beetje over een komt. Controleer dan of de aansluitingen van je kabels goed gaan. 1342. Dus na cil 1gaat de volgende kabel naar cil 3 enz. Klinkt stom maar we moeten ergens beginnen :) Als dit klopt. Controleren of je wel een vonk hebt.
Gr Hans

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: 'Zuiger op één zetten'
« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2019, 22:11:05 pm »
Tijd voor een optima red-top 6volt gel accu....

https://webshop.lijnema.nl/artikel/optima-groep-170/rt2.1s/15/343

815 koude start amps.....  start als een 12 volt  :duimomhoog:

Hope it helps
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar