Auteur Topic: Opnieuw bedraden van de jeep.....  (gelezen 2085 keer)

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Opnieuw bedraden van de jeep.....
« Gepost op: april 26, 2020, 11:10:56 am »
Collega sleutelaars,

In deze rare tijden van veel thuis zitten, heb ik het idee gevat om de jeep eens flink aan te pakken,  naast regulier onderhoud zoals doorsmeren, olie verversen (en/of bijvullen)  heb ik ook het idee gevat om de jeep te voorzien van nieuwe stroomdraadjes. Ben de PVC draden onder de kap wel een keer zat.

Nu komt het dilemma,  oorlogs of verantwoord RDW?
Of wel:

Standaard oorlogsverlichting
Standaard oorlogsverlichting met aanpassing en aan licht en rem (voorkeur)
Standaard oorlogsverlichting met aanpassing en aan licht en rem en knipperlichten (dit laatste denk ik met apart los van de kabelboom circuit)

Iemand ideeën, schema's  (los van de std tekeningen MV spares schema's)




Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Opnieuw bedraden van de jeep.....
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2020, 12:30:41 pm »
Ik zit al een tijdje aan hetzelfde te denken. Nu kun je nieuwe kabelbomen krijgen met dubbele achter- en remlichten, maar knipperlichten zitten daar vaak niet bij omdat dit op zoveel verschillende manieren wordt opgelost. In mijn geval zijn de achterste B/O lichten de knipperlichten en heb ik aan de voorkant die Nekaf lampjes als knipperlichten aan de binnenkant van de wielkasten zitten, net achter de grill terwijl mijn voorste B/O lampjes de stadslichten zijn.

Enig aanpassen van een nieuwe kabelboom zal dus onvermijdelijk zijn, ook al omdat automaat en schakelaar er in verwerkt moete worden maar dat is op zich vrij makkelijk te doen met wat extra stukken (correcte) draad en loom maar in principe kun je B/O circuit een nieuwe bestemming geven en hoeft dit niet helemaal apart.

Nu heeft onze Early MB een trailerplug en fender B/O lamp als originele veldmodificaties dus als ik dat 'origineel' wil houden moet ik die bedrading ook maken zoals 'in het veld', maar dan ga ik liever voor een standaard schema.
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Opnieuw bedraden van de jeep.....
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2020, 13:37:21 pm »
David, knipper heb ik op dezelfde manier nu als jullie dat hebben. Achter de BO lampen als knipper en voor 2 nekaf 'eitjes' naast de grille op het schuine kantje onder t spatbord.

Knipper kan makkelijk apart circuit blijven als je één voeding draad van achter de ign. Switch pakt die de klinateur voed.

Dan het bovenste deel van de achterlichten voorzien van duo lampen licht/rem.

Dit zijn nogal wat aanpassingen in een std kabelboom ennstd aansluitingen op een.push/pull of rotary-switch.
 
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline maurice de beaufort

  • KTR
  • Second Lieutenant
  • *
  • Berichten: 178
Re: Opnieuw bedraden van de jeep.....
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2020, 15:14:47 pm »
Ik heb bij mijn jeep  gewoon Amerikaanse gemaakt, dus rem en knipperlicht gecombineerd achter en voor 2  Daf knipperlichten onder het spatbord gemonteerd. Zo kon bo origineel blijven.

Als je een nieuwe kabelboom koopt moet je er toch 2 extra draden bij in maken ivm knipperlicht
« Laatst bewerkt op: april 26, 2020, 17:33:47 pm door Remko »
willy's mb       1942
10 cwt trailer

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Opnieuw bedraden van de jeep.....
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2020, 07:15:13 am »
Ten eerste: knipperlichten aan de voorzijde hoeven niet oranje/amber te zijn. Mag ook wit.
Ten tweede: er zijn geen duidelijke regels waaraan het knipperlicht aan moet voldoen. Dus is het al gauw goed, zou je zeggen.

Zijknippers moeten wel altijd oranje/amber zijn. Achter mag een knipperlicht oranje of rood zijn.

Bij onze Dodge zijn de BO aan de voorzijde leeg en witte knippers geworden.
Dodge WC62, 1943