Auteur Topic: Project in voorbereiding  (gelezen 11701 keer)

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
Project in voorbereiding
« Gepost op: augustus 25, 2020, 22:24:04 pm »
Na een tijdje zoeken, veel bellen en bezoeken van mensen ben ik op een mooi project gestuit. Iets te duur in aanvang naar mijn zin maar binnen budget. Het hart won het van het verstand. Ben er superblij mee want ik mocht juist een project met een speciale 'touch'.

Het is een '45 GPW geworden uit Texas, helemaal hard en volledig matching met 18000 originele mijlen. Enige wat er vervangen wordt is de tussenbak aangezien er een GPA tussenbak onder zat en de verkoper wist goed dat daar geld mee te verdienen is. Er wordt een goede GPW tussenbak bijgeleverd. Hoodnummer is deels maar amper zichtbaar. Verder redelijk compleet maar mist een regelaar, brandstoffilter (zitten wel bevestigingspunten maar er hangt een bobine in de plaats, Ondanks dat er ook info te vinden is dat een mei '45 GPW zonder zou kunnen zijn geleverd, ziet het er naar uit dat er wel een heeft gezeten. Tevens wist de wagen de BO lamp voor op het spatbord, kapspant en de achterbank. Ondertussen heb ik een NOS regelaar, NOS BO lamp (F), brandstoffilter (F) al gevonden. Een originele F scripted achterbank en kapspant blijven lastig, evenals een originele Sparton R2-14 horn, maar ik heb nog tijd.

Plan is een volledige restauratie en resultaat wordt authentiek tot in detail, en uitvoering wordt een jeep van de 1ste Poolse Pantser divisie, volgens foto's die ik reeds ontving van het Generaal Maczek museum in Breda. Conditie wordt 'factory fresh'. Mechanisch gaat ook de volledige aandrijflijn incl motor volledig uit elkaar voor rivisie.

Gelukkig heb ik een werkplaats bij mijn vader in de schuur incl kraan en smeerput. Daar kan ik alle mogelijke bewerkingen doen inclusief spuiten. Stralen wil ik laten doen, dat is zo'n puinhoop thuis.

Tips altijd welkom, ik lees ook veel op G503.com natuurlijk. Mocht iemand de missende onderdelen nog weten, een adres hebben voor Firestone NDT's of een goedkope (geen zware industrie) straler weten, laat maar weten. Ik zal proberen hier regelmatig updates te voorzien. Eerst verhuizen eind November en dan komt de Jeep onze kant op.

Graag ontmoet ik ook andere ervaringsdeskundigen, ik woon in regio Breda en kom graag eens langs voor een babbeltje.  :duimomhoog:

« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2020, 22:28:59 pm door JPmulders »

Offline Smelt

• Corporal
  • *
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2020, 19:01:49 pm »
Zoals ze in de showroom zeggen: Gefeliciteerd met uw aankoop. Geweldig om een project te beginnen. Ik ben net klaar met mijn Willys Slat van 1942. Vorig jaar augustus naar de RDW geweest en met vlag en wimpel door de keuring. Heb 3 jaar over de gehele restauratie gedaan en bijna iedere avond in de garage gezeten.  Mijn dame is tot de laatste moer uit elkaar geweest en volgens de taxateur nu in "concourstaat". Ik woon in Friesland wat iets te ver weg is voor een praatje maar ik geef je alvast één tip: Laat je auto schouwen door de RDW zodra je hem hebt gekregen. dat scheelt je enorm bij de keuring tzt.
groet,
Smelt

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2020, 19:11:51 pm »
Bedankt! Wat een droomproject heb jij zeg, dat is nog een niveautje hoger denk ik. Had je veel moeite met alle onderdelen te vinden? Ik ben eerst maar begonnen met de automatische zoekopdrachten voor eBay en heb ondertussen al wat bij elkaar gesprokkeld maar kan zo maar bedenken dat het voor een slat wel enorm veel zoeken is.  Zocht je op eBay of meer bij de lokale handelaren per telefoon?

Friesland is helaas zowat een dagtrapje inderdaad maar mocht ik die kant op komen voor werk of prive dan stuur ik je wel even een berichtje, ben superbenieuwd natuurlijk.

Betreffende de RDW heb ik me nog niet ingelezen eigenlijk, nu je dat zo zegt ga ik eerst eens zien hoe dat werkt. Met mijn Unimogs ben ik altijd gewoon met afspraak langs gegaan en eigenlijk altijd gelijk goedgekeurd (zonder typekeuring overigens). Moest altijd wel beetje smokkelen met het gewicht op de weegbrief.  :gestoord:

Bedankt voor je berichtje.

gr
JP

Offline Smelt

• Corporal
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2020, 19:21:53 pm »
RDW schouw is echt heel belangrijk vooral als er twijfels zijn over framenummer en/of chassisnummer. En dat hoeven geen twijfels bij jou te zijn maar bij de RDW keurmeester. Ze zijn daar pagus dat ze gestolen exemplaren goedkeuren. Vwb het vinden van onderdelen, er is veel te vinden als je maar wil betalen. Belangrijker is dat je mensen leert kennen en wat dat betreft ben je goed begonnen door op dit forum te schrijven. Meld je ook aan bij de KTR list want daar komt ontzettend veel nuttige info voorbij en iedereen is bereid je te helpen. Ik heb als hobby schrijven en heb vanaf het eerste begin een weblog met heel veel foto's en tips bijgehouden. Mijn blog begint met mijn eerste Jeep, een Nekaf maar die heb ik in 2016 verkocht en geïnvesteerd in de Slat die ik uit de VS heb laten komen. Ik denk dat je daar tussen veel slap geouwehoer wel wat nuttige info vind en heel veel foto's. het adres: www.knutseljeep.blogspot.com
groet,
Smelt

Offline Remko

• Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • Remko Gooijert
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2020, 11:09:54 am »
Hallo JP,

Gefeliciteerd met je aankoop.

Tja, als MB eigenaar kan ik je alleen maar succes wensen met het vinden van de juiste F onderdelen  :duimomhoog:

Van een bekende heb ik vernomen dat hij laatst een F top-bow verkocht aan een Luxemburger en daar €900 voor vroeg (en gekregen heeft)  :gestoord:

Hoewel ik een  motorpool restauratie mooi vindt voor een jeep, het is o zo vervelend als je dan na een paar grote regenbuien je eerste rit rijdt wat grotendeels onverhard is.

Groet, en succes...

Remko
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline Johan Willaert

• Colonel
  • '29th Let's Go!'
    • The Liberator
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2020, 15:23:31 pm »
Afhankelijk van het framenummer heb je wel.of niet een fuel filter nodig...
Veel 1945 GPW hadden deze niet meer, alhoewel ze wel nog de bevestigingsgaten in de firewall hadden.. vanaf ongeveer mei 1945 verdwijnen ook deze gaten...
Denk verder ook aan een deep mud exhaust systeem en tal van andere details...
Heel veel bouten op een 45 GPW waren ongemarkeerd... heel veel 45 GPW hadden af fabriek een MB radiator, enz..

Kan je straks allemaal gaan lezen in de nieuwe GPW restoration guide die tegen het einde van het jaar verschijnt..

Verder zullen de Polen waarschijnlijk jeeps uit Britse stocks hebben gekregen... het is onwaarschijnlijk dat dit 1945 jeeps waren...
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2020, 15:26:25 pm door Johan Willaert »
Huffman D50546
Westfield Columbia MG138969 (Men's)
Westfield Columbia MG140418 (Women's)
HD 42WLA31854
Ford GPW56685
Bantam T3 56433(Est)
John Wood M3A4 17564
Johnston Lawn Mower Co RL35-A 1255
BSA Mark V* T136102
The Liberator

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2020, 20:45:30 pm »
RDW schouw is echt heel belangrijk vooral als er twijfels zijn over framenummer en/of chassisnummer. En dat hoeven geen twijfels bij jou te zijn maar bij de RDW keurmeester. Ze zijn daar pagus dat ze gestolen exemplaren goedkeuren. Vwb het vinden van onderdelen, er is veel te vinden als je maar wil betalen. Belangrijker is dat je mensen leert kennen en wat dat betreft ben je goed begonnen door op dit forum te schrijven. Meld je ook aan bij de KTR list want daar komt ontzettend veel nuttige info voorbij en iedereen is bereid je te helpen. Ik heb als hobby schrijven en heb vanaf het eerste begin een weblog met heel veel foto's en tips bijgehouden. Mijn blog begint met mijn eerste Jeep, een Nekaf maar die heb ik in 2016 verkocht en geïnvesteerd in de Slat die ik uit de VS heb laten komen. Ik denk dat je daar tussen veel slap geouwehoer wel wat nuttige info vind en heel veel foto's. het adres: www.knutseljeep.blogspot.com

Ik heb met smaak zitten lezen! ben nu in januari 2018, vanavond weer verder. Enorm boeiend geschreven en veel goede informatie voor de beginner. Wat heb jij meegemaakt zeg, niet te filmen. Wel lullig met die dure maar niet juiste onderdelen, hopelijk zijn er wel veel stukken goed geleverd uiteindelijk. Las dat je veel bij Joop kwam, ik heb ook contact met hem gehad en ga er volgende week even langs om te babbelen. Kwam voor onderdelen van mijn Unimogs altijd bij van Dam in Bennekom, ook toevallig een Joop en daar was het altijd heerlijk babbelen en koffiedrinken met geestesverwanten. Helaas werkt Joop daar niet meer en is de nostalgie daarmee ook wat vertrokken.

Zo ver ik ben in je blog, las ik nog niets over het openhalen van het blok. Ik wil in principe alles volledig uit elkaar trekken om te zien wat ik aantref maar ik meet wel eerst compressie zodat ik niets onzinnigs ga doen. Staan maar 18k originele miles op.(aannemelijk)

Hallo JP,

Gefeliciteerd met je aankoop.

Tja, als MB eigenaar kan ik je alleen maar succes wensen met het vinden van de juiste F onderdelen  :duimomhoog:

Van een bekende heb ik vernomen dat hij laatst een F top-bow verkocht aan een Luxemburger en daar €900 voor vroeg (en gekregen heeft)  :gestoord:

Hoewel ik een  motorpool restauratie mooi vindt voor een jeep, het is o zo vervelend als je dan na een paar grote regenbuien je eerste rit rijdt wat grotendeels onverhard is.

Groet, en succes...

Remko

Dank je Remko! Ja prijzen zijn zot ja, gelukkig met software redelijk wat op te vangen en rondbellen scheelt ook nog wel eens wat. Ik heb nu ook de achterbank gevonden in Wallonië en die ga ik morgen ophalen samen met een NOS treeplankje. Nu het kapspant nog en wat kleinere beugels en dingetjes zoals een reserviewieldrager, tandem wipers.

Qua restauratie doel is het inderdaad beetje persoonlijk. Mijn Unimogs maakte ik vooral technisch in orde en ging veel 4x4 evenementen af, nu wordt het meer een paradepaardje voor de zondagmiddag.

Afhankelijk van het framenummer heb je wel.of niet een fuel filter nodig...
Veel 1945 GPW hadden deze niet meer, alhoewel ze wel nog de bevestigingsgaten in de firewall hadden.. vanaf ongeveer mei 1945 verdwijnen ook deze gaten...
Denk verder ook aan een deep mud exhaust systeem en tal van andere details...
Heel veel bouten op een 45 GPW waren ongemarkeerd... heel veel 45 GPW hadden af fabriek een MB radiator, enz..

Kan je straks allemaal gaan lezen in de nieuwe GPW restoration guide die tegen het einde van het jaar verschijnt..

Verder zullen de Polen waarschijnlijk jeeps uit Britse stocks hebben gekregen... het is onwaarschijnlijk dat dit 1945 jeeps waren...
Qua fuel filter moet ik inderdaad nog eens checken, dat zou ik moeten zien of er een filter in de tank hangt als ik het goed begrijp. Qua DME moet ik me nog inlezen, wel voorbij zien komen maar niet gecheckt verder. De bouten die ik heb gecheckt, (steekproeven, stuk of 10) waren allemaal F scripted. De radiateur is op de hoek bovenin ook gemarkeerd en origineel zo ik kan zien. Maar moet het nog in detail beschouwen. Jeepdraw is onbetaalbaar qua kennis, heb van Jon ook al wat tekeningen gekregen om bijvoorbeeld het hout te gaan namaken.

Qua Poolse uitvoering ben ik me er van bewust dat het Brits was en dus geen '45. Echter ik heb persoonlijke redenen om voor de Poolse uitvoering te kiezen. Ik ben opgegroeid met de Poolse bevrijders van Breda in mijn directe omgeving. Daar gaan we buiten de lijntjes kleuren maar ik zorg sowieso dat ik het noodnummer zichtbaar ga maken voor een fotodocument. Dan kan ik daar altijd in de toekomst nog wat mee.

Kun je wat meer vertellen over de GPW restoration guide? klinkt interessant!

Bedankt allemaal voor de tips en ik heb me aangemeld bij KTR om ook voor de list aan te melden.  :D

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2020, 21:20:19 pm »
Ondertussen een originele rear seat gevonden in Wallonië. Zit wat werk aan maar verder geen roest, enkel wat deukjes en wat verwrongen. De tyre pump brackets zijn eraf gehaald dus die moet ik weer even terug erop lassen. (Helaas heb ik geen puntlas apparaat al speel ik met de gedachte om zo'n mobiele te kopen, alleen ben bang dat de 220v versie teveel ampere trekt voor een huis installatie. Ik heb ook 380v in de schuur dus misschien eens neuzen of zoiets 2e hands nog een voorbij komt.

@Smelt: Ik ben net bij het starten van de motor aangekomen!   :D

Offline Cees C.

• KTR
  • Second Lieutenant
  • *
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2020, 14:57:15 pm »
Gewoon een mig/mag apparaat op 220V. is prima voor het lassen aan je voertuig. Uiteraard wel een goed merk nemen en niet lassen met zg. gasloze draad. Komt ellende van.

Succes,

Gr.
Cees

Offline Remko

• Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • Remko Gooijert
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2020, 17:59:40 pm »
Gewoon een mig/mag apparaat op 220V. is prima voor het lassen aan je voertuig. Uiteraard wel een goed merk nemen en niet lassen met zg. gasloze draad. Komt ellende van.

Succes,

Gr.
Cees

Even de purist mode aan.

Je hebt genoeg aan een MAG toestel. eentje met een fles Meng-gas (80% argon 20% Co2) en een rol draad van 0.8 mm.

MIG = Metal Inert Gas, met een 100% argon of  een ander niet actief (niet reagerend met het smeltbad) gas. Dit is voor het lassen van Aluminium of RVS. Voor ALU heb je tevens een wisselspanning machine nodig.

MAG = Metal Active Gas, of wel lassen met een gas dat wel reageerd met het smeltbad. Dit is voor het lassen van staal.

En er zijn verschillende processen MAG lassen, de meest voorkomende is met een masieve draad (0.6 - 1.2 mm) meest voorkomend is 0.8mm.

Daarnaast is er lassen met een metaalpoeder gevulde draad (voor hele dikke / zware constructies, en dan is er nog een 'rutiel gevulde draad'. Deze laatste soort kan je eigenlijk vergelijken met electrode lassen en kan in sommige gevallen ook gasloos. De rutiel in de draad zorgt bij het afsmelten van de draad voor een beschermend gas.

Sorry, moest het even kwijt als werktuigbouw docent en daarbij ook instructeur in de werkplaats van de niveau 2 en 3 MBO opleiding.

Remko

G503 1943 MB

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2020, 18:08:41 pm »
Whehe bedankt mannen, goede adviezen. Ik heb TIG, Mig/electrode en autogeen en een WTB opleiding dus dat komt wel goed, dat Mig Flux lassen zie ik niet zitten inderdaad al heb ik het ook niet tot de beschikking. Ik vind puntlassen gewoon het mooist voor automotive toepassingen en erg prettig werken. Maar die heb ik dus ook niet staan.

TIG is voor mij bij uitstek het mooiste las proces, daar kan ik mee lezen en schrijven, mijn vader heeft vroeger buizen in kassen gelast en die is daar weer een waar kunstenaar mee. Mig vind ik altijd een beetje 'iedereen kan lassen' maar het is voor een body lassen verreweg het meest ideaal al pak ik ook snel naar TIG met een draadje.

Eerste klusje wordt dat beugeltje onder het achterbankje voor de pomp. Eerst maar eens uitzoeken welke pomp er onder hoort al kan dat van alles zijn naar ik begrijp. Zal wel een Walker worden dus dan weet ik de positie van de beugeltjes ook. Popel om te beginnen.  8)

Offline Cees C.

• KTR
  • Second Lieutenant
  • *
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2020, 18:22:13 pm »
Klopt wat je zegt over mig lassen maar het werkt wel goed voor onze voertuigen. Tig lassen kan zeker ook maar is duurder en gaat minder snel. Menig plaatwerker heeft een mig kar staan. Puntlassen zou ik niet doen.mIs stukken duurder en je bent beperkt in mogelijkheden.
Als je meer wilt weten laat maar horen. Ben bijna 25 jaar technisch adviseur op lasgebied.

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2020, 18:27:13 pm »
Klopt wat je zegt over mig lassen maar het werkt wel goed voor onze voertuigen. Tig lassen kan zeker ook maar is duurder en gaat minder snel. Menig plaatwerker heeft een mig kar staan. Puntlassen zou ik niet doen.mIs stukken duurder en je bent beperkt in mogelijkheden.
Als je meer wilt weten laat maar horen. Ben bijna 25 jaar technisch adviseur op lasgebied.
Ja precies, MIG sowieso het handigst inderdaad. Maar dan ga ik je zeker wat laten weten mocht ik las advies nodig hebben gedurende het project. Er zullen sowieso veel vragen komen maar het internet is wel een enorme hulp zeg met al die YouTube filmpjes van werkelijk elke handeling. Maar goed, theorie en er zelf voor komen te staan in de praktijk zijn toch 2 verschillende zaken. Ik lees in het blog van Smelt ook veel zaken waarvan ik denk: 'oe ff onthouden!'

Deze week eens langs Staman, hij is terug van vakantie. Ben benieuwd.

Offline Remko

• Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • Remko Gooijert
« Reactie #13 Gepost op: augustus 29, 2020, 19:24:46 pm »

Heren,

Noem het nu gewoon MAG lassen,

MIG is voor ALU en RVS.  En onze voertuigen zijn voor zover ik weet van staal.

Nog een nadeel van TIG (vindt ik) is dat het naast langzaam ook relatief veel hitte in het plaat materiaal brengt met de kans op sterke vervorming met veel nawerk.

Voordeel is weer dat het zeer plaatselijk kan en op hele dunne plaatdiktes.

Just my $0,02

Remko

G503 1943 MB

Offline JPmulders

• Sergeant
  • *
« Reactie #14 Gepost op: augustus 29, 2020, 20:06:20 pm »