Auteur Topic: Project in voorbereiding  (gelezen 9607 keer)

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #15 Gepost op: augustus 29, 2020, 20:54:39 pm »
Ok ok  ;D

Je hebt mail ;)

mail nog niet ontvangen....  bijlage  te groot?
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #16 Gepost op: augustus 29, 2020, 21:50:56 pm »
Nu wel?

Verzond de mail naar mezelf 🥴😂

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #17 Gepost op: augustus 30, 2020, 08:30:42 am »
Heren,

Noem het nu gewoon MAG lassen,

MIG is voor ALU en RVS.  En onze voertuigen zijn voor zover ik weet van staal.

Nog een nadeel van TIG (vindt ik) is dat het naast langzaam ook relatief veel hitte in het plaat materiaal brengt met de kans op sterke vervorming met veel nawerk.

Voordeel is weer dat het zeer plaatselijk kan en op hele dunne plaatdiktes.

Just my $0,02

Naar goed, waar het allemaal mee begon: Een MIG/MAG lasapparaat is dus prima.
En dan 0,8mm draad er in en een Argon/CO2 fles er aan.  :duimomhoog:

Ik heb al zo'n 15jaar een toen al stokoude 380V Oerlikon in gebruik met max. 220A lasstroom, echt helemaal beest is dat ding!  ;D

Laatste grote klus was de cabine van onze Dodge weer helemaal assembleren middels proplassen.
Dodge WC62, 1943

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #18 Gepost op: augustus 30, 2020, 14:01:43 pm »
Als je als hobby man nog niks hebt, heb je tegenwoordig van die kleine masjientjes op 220 meteen stuk vermogenselectronica waar je niet goed van wordt.....  super dingetjes.

https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/punair-lasapparaten/hbm-200-ci-synergic-mig-lasinverter

(waarom iedereen nog een MIG apparaat zegt.....  dat is puur afhankelijk van het gas en de draad.....  machine in de link heeft geen AC stand dus niet voor ALU geschikt en MIG RVS is vrij (heel erg)  kostbaar)

Maar een stok oud kreng op 380 kan prima...  tja waarom dan 'nieuw' kopen.

Let wel op de kwaliteit van het lasdraad en het gas (80/20 (Ar/Co2)) vooral bij incidenteel gebruik wil de lasdraad nog wel eens oppervlacte corrisie vertonen.

Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #19 Gepost op: augustus 30, 2020, 14:27:56 pm »
Als je als hobby man nog niks hebt, heb je tegenwoordig van die kleine masjientjes op 220 meteen stuk vermogenselectronica waar je niet goed van wordt.....  super dingetjes.

https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/punair-lasapparaten/hbm-200-ci-synergic-mig-lasinverter

(waarom iedereen nog een MIG apparaat zegt.....  dat is puur afhankelijk van het gas en de draad.....  machine in de link heeft geen AC stand dus niet voor ALU geschikt en MIG RVS is vrij (heel erg)  kostbaar)

Maar een stok oud kreng op 380 kan prima...  tja waarom dan 'nieuw' kopen.

Let wel op de kwaliteit van het lasdraad en het gas (80/20 (Ar/Co2)) vooral bij incidenteel gebruik wil de lasdraad nog wel eens oppervlacte corrisie vertonen.

Als ik het goed begrijp heb je voor die machine geen gasfles meer nodig? Dus gas in de draad? ???
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #20 Gepost op: augustus 30, 2020, 14:36:40 pm »
Als ik het goed begrijp heb je voor die machine geen gasfles meer nodig? Dus gas in de draad? ???
Volgens mij Flux inderdaad, daar blijf ik ver vandaan.

Maar ik geloof het wel vwb lassen.  :duimomhoog:

Ik heb bij Brent Mullins nog wat NOS spullen besteld omdat ik toch zn retro afbreek klinknagels moest hebben. Die komen toch het dichtst bij de originele look vind ik. Moet dan wel de achterkant nog even dichtproppen en mooi slijpen. Ondanks dat ik op de MTS nog klinken heb gehad als vak (WTB-luchtvaarttechniek) zie ik het niet zitten om echt te gaan klinken. Zijn er mensen hier die de horns geklonken hebben?

Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #21 Gepost op: augustus 30, 2020, 15:01:34 pm »
home shed riveting

https://www.youtube.com/watch?v=svLzflSQ5ro

de bout-klink setup
https://www.youtube.com/watch?v=Gh6CgKpBr9U

Je kan aan de zicht zijde ook een bolkop inbus (binnenzeskant-bout met bolle kop) gebruiken  en een veerring en nylock aan de onderkant( die je toch niet ziet).  dan na installatie de 6-kant op de kop even dichtlassen en bol slijpen.
Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #22 Gepost op: augustus 30, 2020, 15:12:11 pm »
Thanks!

Die IJslanders maken er een mooi smeedwerk van. En wat er compressie klem is dat joh, sodemieters.

Ik heb de zeskant optie overwogen maar dat wordt hem niet. Overigens nylock moeren lassen gaat wat ten koste van het nylock idee denk ik.



Offline Remko

  • Global Moderator
  • Lieutenant Colonel
  • *****
  • Berichten: 1.127
  • Remko Gooijert
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #23 Gepost op: augustus 30, 2020, 21:19:36 pm »
Overigens nylock moeren lassen gaat wat ten koste van het nylock idee denk ik.

duct-tape
tie-raps
lock-tite

of Nord-lock ringen (wel een serieize optie) https://www.nord-lock.com/nl-nl/nord-lock/technology/

Remko

G503 1943 MB
G622 198628  U.S.N. 107917 28-04-1944 Louisville KY
G529 T3  B 50633 s.n.# 20556 d.o.d. 03-01-1943  CX 5713957
G529 MBT 111984 (verkocht)
G529 08-'42 in onderdelen
1944 Zwitserse infanterie paarden / trek /duwkar

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #24 Gepost op: augustus 30, 2020, 21:25:32 pm »
De Brent Mullins retro klinknagels Zijn onderweg dus ik ben voorzien. Bedankt voor het meedenken in ieder geval. 😃

Offline Smelt

  • Corporal
  • *
  • Berichten: 22
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #25 Gepost op: september 01, 2020, 18:55:55 pm »
 :duimomhoog: Enne......zelf lassen scheelt je een kapitaal.
groet,
Smelt

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #26 Gepost op: september 01, 2020, 19:00:10 pm »
:duimomhoog: Enne......zelf lassen scheelt je een kapitaal.
Geloof ik best ja! En ik vind dat ook een van de leukste dingen om te doen.

Olaf heb ik al gecontacteerd voor de carburateur. Handig die blog van je 😃

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #27 Gepost op: januari 14, 2021, 13:41:15 pm »
Zoals ze in de showroom zeggen: Gefeliciteerd met uw aankoop. Geweldig om een project te beginnen. Ik ben net klaar met mijn Willys Slat van 1942. Vorig jaar augustus naar de RDW geweest en met vlag en wimpel door de keuring. Heb 3 jaar over de gehele restauratie gedaan en bijna iedere avond in de garage gezeten.  Mijn dame is tot de laatste moer uit elkaar geweest en volgens de taxateur nu in "concourstaat". Ik woon in Friesland wat iets te ver weg is voor een praatje maar ik geef je alvast één tip: Laat je auto schouwen door de RDW zodra je hem hebt gekregen. dat scheelt je enorm bij de keuring tzt.

Kleine update, vanmorgen bij de RDW in Rijen geweest en het geval voorgelegd bij de keurmeester met de vraag of een vooronderzoek noodzakelijk is. Hij gaf aan dat dit voor een GPW niet nodig is aangezien het chassisnummer in de balk staat en niet op een tagplate zoals een Willys. Zolang het zichtbaar en diep genoeg is ingeslagen is dat voldoende. Zeker met originele Title en een matching motorblok nummer zag hij geen reden tot vooronderzoek.

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #28 Gepost op: januari 16, 2021, 09:38:26 am »
Net je vlog bekeken  :duimomhoog: Ik zou hier ook linkjes plaatsen naar je vlog.
Gr Hans

Offline JPmulders

  • Sergeant
  • *
  • Berichten: 27
Re: Project in voorbereiding
« Reactie #29 Gepost op: januari 16, 2021, 10:30:38 am »
Leuk dat je keek Hans! Ben geen ras entertainer of specialist maar deel graag mijn ervaring en ideetjes. Wellicht helpt het ook anderen.

Hier het linkje: https://youtu.be/AamHuumgoII