Auteur Topic: Reserve onderdelen in je Willys  (gelezen 2803 keer)

hel

  • Gast
Reserve onderdelen in je Willys
« Gepost op: december 02, 2020, 20:26:08 pm »
Hallo allemaal,

Ik kom nogal eens in de Ardennen en de Eifel, tripje van een dag of in vakantietijden: 2 á 3 dagen met overnachting. Heb tijdens dit soort ritten nog wel eens pech gehad: korte steekas wisselen , contactpunten niet helemaal tiptop, contactswitch naar zn grootje, benzinetank gortdroog!, lekke band....terug uit Normandië stilstaan op het Franse platte land (Omgeving Amiens,...alleen maar tarwevelden) met een lamme krukas, rammelend blok: scheurtje onder de verdeler, gebroken dynamosteun in de Eifel, gelast door een toevallig passerende Duitse boer ........rijden door kniediep modderig water is ook geen aanrader en meer van dat alles maar: wát moet ik nou echt aan reserve onderdelen bij me hebben?
Dít ligt er allemaal standaard in mijn jeep:
- allerhande sleutels: dop, ring/steek, bougie, hamer, tang, schroevendraaier, stevige ijzerdraad, gaffatape, tieraps enz.
- contactpunten, condensator, bougies, lampen, kabeltjes, stekkertjes, bouten, moeren
- krik, handlier, sleepkabel, remvloeistof slangetje, remvloeistof, koelvloeistof, olie, vloeibare pakking
- v-snaar, handboekjes, ehbo-kist, warme kleding, startkabels
- reserveverlichting achter (magneetversie), kannetje benzine

Zoals jullie zien: het wordt langzaam een onoverzichtelijk rommeltje. Wie heeft er handige tips/ervaringen?

Groeten, Jos

Offline hhbirnie

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 451
Re: Reserve onderdelen in je Willys
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2020, 08:45:04 am »
Tja, het lijkt me voldoende. Ik denk dat je "bijna" altijd pech krijgt met iets wat je niet bij je hebt. Binnen de groene hobby zullen er legio verhalen van zijn. Alles mee maar net dat onderdeeltje niet of dat onderdeel heeft iemand anders bij zich en is niet te bereiken.
Na mijn restauratie ben ik zonder reserve onderdelen naar Normandië gereden, ik werd voor gek verklaart.Diverse vreemde storingen. Wat mij het meeste geholpen heeft is vindingrijkheid.
Als je je jeep in goede conditie hebt, heb je amper onderdelen nodig. Goed boordgereedschap en kleine dingen die je al noemde. Mijn voorkeur zou uit gaan naar bougies en puntjes, misschien een bobine. En een lijst met telefoonnr's van dealers op je route voor de rest. Met de huidige pakketdienst zijn je spullen soms de volgende dag al aanwezig. Uit eigen ervaring s'middags gebeld voor een startmotor, de volgende ochtend was de startmotor al op locatie.
Misschien ook wat geluk hebben.....
Gr Hans

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Reserve onderdelen in je Willys
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2020, 09:03:05 am »
Vooral telefoon niet vergeten... had ik laatst, toen was condensator gaan hemelen. Wat ik mis in je lijst is bijv. flexibele stuk benzineslang, die wel nog wel eens problemen geven
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline David

  • Second Lieutenant
  • **
  • Berichten: 168
Re: Reserve onderdelen in je Willys
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2020, 11:34:24 am »
Inderdaad benzineslang, diverse maten slangklemmen, een rolletje electriciteitsdraad, tape, benzinefiltertjes... en zo'n flexibel stangetje met een klein magneetje aan het einde is soms ook erg handig.
Mvg,

David

Slatgrill MB II0247, d.o.d. 8 januari 1942

Offline Richard

  • KTR
  • Brigadier General
  • *
  • Berichten: 2.053
Re: Reserve onderdelen in je Willys
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2020, 11:52:41 am »
Ik neem ook van alles mee maar zoals Hans zegt: meestal gaat er iets kaput wat je net niet bij je hebt..
Met vorige OMG floepte koppelingsvork over scharnierpunt, klusje van niks als je er 1 bij je hebt en een stukje ijzerdraad.. nu dus wel mee. Toen terug naar Veghel zonder koppeling.
Groeten,
Richard.
Enneh....don't mention the war...

Offline paul emondt

  • KTR
  • Captain
  • *
  • Berichten: 404
Re: Reserve onderdelen in je Willys
« Reactie #5 Gepost op: december 15, 2020, 17:42:52 pm »
Tja dat er altijd iets stuk gaat dat je niet bij je hebt in Murfy law.
iK HEB ALTIJD VEEL BIJ ME meestal voor andere. Maar een voorbeeld verhaaltje. Ik reed eerst met een Dodge altijd onze vermaarde Ardennen ritten dit in het begin jaren 80 dat alles nog kon te samen met wat andere idioten. Want het ging er ruig aan toe met sneeuw en veel modder. De Dodge van Bert was met lier en de mijne zonder. De Dodge van Bert werd alleen van stal gehaald voor de Ardennen. Om een lang verhaal kort te houden. Midden in een bos in een diep gat liep het rechter voor wiellager vast van Bert. Het was een aardige operatie om het lager dat bijna vast gelast zat om de astap er van af te krijgen. Maar het lukte nu nog een nieuwe af ander lager monteren. Ai niet bij ons ook de voorbij razende clubleden, een lager nou uh nee. Dus de rit maar vervolgd en een plan gemaakt om de Dodge avonds te bergen . Dat is een prachtig verhaal geworden we moeste eerst maar eens de Dodge terug vinden. Met behulp van Johan Edelhausen gelukt. De beide Dodges met de voor bumpers aan elkaar geklonken en zo het bos uit gesleept in het pikke donker.
Leo de Groot had zijn auto ambulance ter beschikking gesteld en zo was de operatie geslaagd. Dus heb ik sinds dien altijd een wiellager bij de reserve delen. Bij al het andere kan je altijd slepen maar5 als de wielen niet draaien jammer.