Auteur Topic: Kenteken ben hur na restauratie  (gelezen 1781 keer)

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Kenteken ben hur na restauratie
« Gepost op: oktober 28, 2021, 08:12:28 am »
Hallo

Momenteel ben ik bezig een “Woody” te restaureren.
Als het tzt klaar is zou ik graag een kenteken er op hebben.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ofwel : voordat ik hem verder strip moet ik hem dan laten schouwen of bent de rdw er genoegen mee dat er geen papieren bij zijn?

Hij is doorgebruikt in het NL er staat namelijk wel een KL nr ingslagen
Heeft iemand hier onlangs ervaring mee gehad?
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Kenteken ben hur na restauratie
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2021, 08:39:49 am »
Volgens mij kan je op een Ben Hur geen kenteken (meer) krijgen.
Er is 10-15jaar geleden, gok ik, nog een soort generaal pardon geweest om er een kenteken op te krijgen via de RDW.

Het heeft te maken met twee dingen:
1: de soort koppeling die gebruikt wordt, welke officieel geen type-goedkeuring heeft.
2: het feit dat hij niet geremd is zorgt er voor dat de maximale toegestane massa 750kg is. Het laadvermogen van 1ton + eigengewicht (iets van 560kg) maken dat je er ruim 2x boven zit.

Maar: bij een maximaal totaal gewicht van 750kg en een deugdelijke koppeling (wat onze koppelingen zeker zijn) mag je er wel met een witte (of blauwe) plaat mee rijden zover ik kan beoordelen. Want tot 750kg zijn de eisen veel minder streng.
Wel het type plaatje thuis laten waaruit het werkelijke laadvermogen blijkt) en de losbreek-kettingen echt vast zetten met D-sluitingen oid (de originele haken zijn niet genoeg, kunnen los gaan).
Dodge WC62, 1943

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: Kenteken ben hur na restauratie
« Reactie #2 Gepost op: november 01, 2021, 07:29:55 am »
Dank je wel Carlo.
Mooie info.  De trekoog lijkt mij het minst problemen geven.  We hebben onlangs een Zweedse aanhangers met trekoog kunnen voorzien van een kenteken. Wel was deze met papieren. Het koste inderdaad wat moeite maar na twee maal aanbieden en wat huiswerk over vergelijkbare koppelingen ging het toch door.

De ben hur zal idd lastig zijn ivm de rem inrichting.
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943

Offline Carlo

  • Captain
  • **
  • Berichten: 520
Re: Kenteken ben hur na restauratie
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2021, 07:01:36 am »
Met een NATO koppeling en trekoog krijg kom je ook niet verder dan een ongekeurde 750kg. Dat zie je bij de Defenders die een geremd Sankey trailertje er achter willen hangen.

Komt omdat voor de Nederlandse wet de NATO koppeling niet bestaat. Of er moeten inmiddels dingen veranderd zijn natuurlijk...
Dodge WC62, 1943

Offline rmeer

  • First Lieutenant
  • **
  • Berichten: 200
Re: Kenteken ben hur na restauratie
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2021, 21:24:07 pm »
Binnen de vereniging hebben we een kenteken gekregen op een ex Zweedse leger trailer met trekoog.
Deze had echter wel Zweedse papieren. Het oog was in eerste instantie lastig maar er bestaat toch info bij de rdw hierover. Helaas zal dat voor de benhur niet opgaan daar er geen papieren bij zitten
Harley WLA zijspan 1942
Dodge WC 51 1943