Naar aanleiding van een vraag die ik stelde op de List kwamen nogal wat antwoorden die vooral gingen over wet en regelgeving en gebaseerd waren op een artikel gepubliceerd in het blad van de NKC. In dat artikel staat dat op grond van het RVV een gesleepte auto een aanhangwagen is. Dat betekent dat de regels voor een aanhanger op de gesleepte Jeep van toepassing zijn.
Maar volgens de Regeling Voertuigen en de WVW is de gesleepte Jeep geen aanhangwagen waardoor de regels die gelden voor het slepen van aanhangwagens niet van toepassing zijn. De gesleepte Jeep is een zelfstandig motorvoertuig en moet dus zijn voorzien van een eigen kenteken. Kortom lekker duidelijk dus

Wel nuttig zijn de tips die de NKC nog geeft waaronder: bekijk je verzekeringspolis en: "Bij het nemen van scherpe bochten kunnen de voorwielen gaan slepen over de weg."
En dat zijn nu juist de dingen die ik in eerste instantie wilde weten. Is er risico op schade/ slijtage aan de Jeep? Gert Polman gaf als antwoord dat hij nooit slijtage aan fusee of wiellagers heeft ontdekt. Maar hoewel ik Gert op zijn woord geloof zou ik toch nog wel wat andere meningen en ervaringen willen horen. Per slot van rekening hangt er wel 1100 kilo ongeremd achter je auto.