Beste deelnemers aan Berlin Patrol 2011,
Er is een belangrijke wijziging opgetreden in het programma van Berlin Patrol. Vanwege de aanhoudende droogte, waarbij de brandalarmfase IV van kracht is, mag niet gekampeerd worden op de locatie Kummersdorf-Gut. Dit is medegedeeld door het Brandenburgischen Waldgesetz. De kans is alleen maar groter dat dit ook niet mag in augustus omdat het dan nog droger en warmer is dan nu. De organisatie heeft het besluit moeten nemen hier niet te gaan kamperen. Inmiddels is een nieuw terrein gevonden in de stad Berlijn zelf. In de voormalige Amerikaanse sector wel teverstaan. Omdat het gras hier korter is is er geen brandgevaar en dit stuk valt bovendien ook niet onder het Duitse staatsbosbeheer. Wat hier zeker gesteld is dat er douches zijn, water en elektra. Het nieuwe kamp ligt ook dichter bij allerlei interessante programmapunten in de stad Berlijn.
De voordelen op een rijtje van het nieuwe terrein:
- Valt niet onder staatsbosbeheer
- Geen (bos)brandgevaar
- Kindvriendelijker; geen munitie of gevaarlijk oud ijzer op het terrein
- Betere infrastructuur
- Het maken van interessante excursies in en om de stad (Kummersdorf-Gut was 40 kilometer van de stad)
- Wij mogen met onze voertuigen door de stad rijden. Als aangetoond kan worden dat het voertuig ouder is dan 30 jaar hebben we geen milieusticker nodig.
Het Convoy op zaterdag naar Berlin-Gatow:
Dit gaat gewoon door (is nu ook dichterbij). We mogen vanwege de grote van het convoy niet in ??n groep rijden maar zullen in groepjes rijden met keuzes uit vier vershillende (historische) routes. Daar worden we officieel ontvangen en staan opgesteld op de flightline van het luchtvaartmuseum. Officieel rijden we de routes "individueel", maar toevallig wel dezelfde kant op.
De mogelijke uitjes die op de andere dagen gereden kunnen worden (one day trips), met info die verkregen wordt op het kampement door de organisatie:
- Geallieerde museum Clayallee (
www.alliiertenmuseum.de)
- Flughafen Tempelhof
- Afluisterstation uit de Koude Oorlog van de US Army op de Teufelsberg (kon afluisteren tot aan Kiev)
- Checkpoint Charly
- Checkpoint Bravo
- Herdenkingsmonument Bahnhof Grunewald
- Herdenkingsmonument Pl?tzensee
- Glienicker Br?cke
- Slot Cecilienhof (Conferentie van Potsdam)
- Herdenkingsmonument KGB gavangenis (Potsdam)
- Voormalige hoofdkwartier van het Oberkommando des Heeres (Bendlerblock)
- Grote bunker Tiergarten
- Voormalige hoofdkwartier van de het Russische leger in Karlshorst
- B?cherstadt W?nsdorf (voormalig hoofdkwartier Wehrmacht) AANRADER
- Deelname in groepsverband aan offici?le programma op 13 augustus (
www.50jahremauerbau.nl)
- Reichstag
- Stasi hoofdkwartier met museum in v.m. Oost-Berlijn
- Onderwereld van Berlijn; bunkers onder de grond
- Stasi gevangenis Hohensch?nhausen.
Verder zijn bij de infostand op het kampement ook nog andere evenementen voorhanden.
Wat nu te doen:
- Eventueel afzeggen van hotelaccomodatie als dat zich vlakbij Kummersdorf-Gut bevindt. Heeft u hier moeite mee dan zal de organisatie hierbij assisteren.
- De verplaatsing van het kampement naar een andere locatie geeft u het recht af te zeggen voor het evenement. U zult dan uw geld terug krijgen. Als u dit wilt moet u dit melden aan de organisatie met kenteken, inschrijfnummer en bankrekeningnummer.
- Als u accoord gaat hoeft u niets te doen en krijgt u op tijd alle benodigde informatie hoe het kampeerterrein aan de Unkel-Tomstrasse bereikt kan worden.
Conclusie:
De verplaatsing van het kampement is naar mijn inziens terrecht. Ik ben er geweest en het is een prachtig bosrijk terrein met hoog gras en ver verlaten van de bewoonde wereld. De kans is zeer groot dat ook in augustus het brandgevaar nog van kracht is en het evenement alsnog wordt afgeblazen. Het nieuwe terrein aan de Unkel-Tomstrasse lig in de voormalige Amerikaanse sector. Het lijkt me een goede beslissing van de organisatie wat meer voordelen dan nadelen oplevert.
Binnenkort komen we ook met voorbeelden van t-shirts e.d. met logo's "Berlin Patrol".
Binnenkort ontvangt u ook van de organisatie dit bericht. Heeft u vragen stel ze gerust aan hun of via mij.
Wij hopen dat u begrip heeft voor deze situatie en dat we er met zijn allen een paar leuke en interessante dagen van maken.
Met vriendelijke groet,
Pieter van Wijngaarden
KTR Evenementen Co?rdinator
UPDATE
12-05-2011
Een tijd terug heeft u al eens een mail gehad over de tocht naar Berlijn voor de zelfrijders naar de Berlin Patrol. Het aantal reacties hield niet echt over gezien de grote groep mensen die richting Berlijn gaan. Het kan zijn dat het nog veel te vroeg was en ?het? nog niet kriebelde of dat u het gewoon bent vergeten of zelf nog geen plannen had gemaakt. Er is een plan om op 11 augustus gezamenlijk richting Berlijn te gaan. Het zelf rijden naar Berlijn kan heel relaxt en goed over de Duitse provinciale wegen.
Omdat we eigenlijk wel willen weten wie er wat voor voelen om mee deze groep mee te gaan brengen we dit plan nogmaals bij u onder de aandacht.
Graag uw reactie als u met deze groep mee wil maar ook als u niet mee wil dit scheelt ons een boel werk om iedereen weer opnieuw te benaderen.
The road to Berlin
Er is al de nodige energie in een plan gestopt. Route?s, plaatsen om te tanken en ons Duits lid Ingo heeft inmiddels voor de nodige hulp onderweg gezorgd mocht er iets fout gaan en er moet gesleuteld moet worden. Zie de tabel verder op in deze mail.
Het Noorden vertrekt uit Stadskanaal via Emmen richting Berlijn. Gelderland/Overijssel en de rest van Nederland starten in Arnhem en pikken in Enschede de groep Overijssel op. Voor deelnemers uit Noord Holland is het even uitkienen wat voor hun het dichtstbijzijnde startpunt is.
Het aardige van de route naar Berlijn is dat de twee stromen elkaar onderweg bij Diepholz tegenkomen. Daar smelten de twee groepen samen en gaan na een lunchpauze onderweg gaan naar Celle waar een overnachting is op een camping. De volgende dag richting Berlijn waar we dan rond 17.00 uur kunnen aankomen.
De voordelen van in een grote groep rijden is natuurlijk de veiligheid, bij nood elkaar kunnen helpen en het belangrijkste de gezelligheid!
Ik heb tijdtabellen klaar wanneer Noord, Gelderland/Overijssel kunnen starten om ongeveer tegelijk in Diepholz te zijn. De snelheid ligt zo ongeveer rond de 40 km gem. p/u. Wil je de route goed bekijken ga dan naar Google maps en tik de route in Stadskanaal- Berlijn of Arnhem ? Berlijn. Zet in het ?opties keuzemenu? de snel-en tolwegen uit.
Noord:
Vertrek uit Stadskanaal: 10.15
Stadskanaal via Emmen ? Diepholz 140 km. 3.30 uur
Arnhem/Enschede:
Vertrek uit Arnhem: 7.45 naar Enschede voor groeperen met Overijssel.
Vertrek uit Enschede: 10.15
Enschede- Diepholz 135 km. 3.30 uur
Veer deelnemers N-Z Holland is het even uitzoeken wat het dichtste bij is, Stadskanaal of Arnhem/Enschede
Groeperen in Diepholz rond 13.45 /14.15 uur
Vertrek Diepholz 30 minuten na groepering richting Celle (126Km.) voor overnachting.
Zie kaartjes.
Het is u waarschijnlijk opgevallen dat er nog geen exacte locaties in Stadskanaal, Emmen, Arnhem en Enschede zijn waar de groepen starten en elkaar ontmoeten. We zouden heel graag zien dat er iemand in die plaatsen is dit op zich wil nemen in de plaatsen ivm de plaatselijke bekendheid. Veel werk is het niet, geschikte locatie vinden, deelnemers opvangen en de stoet in beweging brengen en de route volgen.
Graag voor 1 juni uw reactie want de camping moet wel op de hoogte zijn van onze komst. Ik wil wel in ??n keer boeken maar iedereen rekent persoonlijk af!
Voor de lunch onderweg is het handig dat u zelf een lunchpakketje maakt zodat we niet afhankelijk zijn. Op de provinciale wegen zijn vaak niet die grote tankstations als die aan de Duitse autobaan. In Diepholz bij het meetingpoint is er voldoende tijd om te lunchen.
Als je wilt aansluiten graag de volgende info verstrekken en mailen naar regio co?rdinator noord, Piet de Geus.
degeuspiet@gmail.comNaam:
Woonplaats:
Wagentype:
Startplaats:
Mailadres:
GSM:
Aantal personen:
------------------------------------------------------------------------------------------
Het evenement Berlin Patrol 2010 is volgeboekt. Honderd Nederlandse Tweede Wereldoorlog voertuigen van Keep Them Rolling zijn nu ingeschreven voor dit evenement en dat is het maximum. Totaal doen er wel driehonderd legervoertuigen mee uit diverse landen van Europa aan Berlin Patrol 2011. Opgeven via de website van Berlin Patrol heeft geen zin, er zijn nu voldoende WOII voertuigen aangemeld. Wie zich nu nog inschrijft bij de Evenementen Co?rdinator van KTR komt op een reservelijst te staan. Dit biedt geen garantie deel te kunnen nemen aan deze megaoperatie.
Pieter van Wijngaarden
KTR Evenementen Co?rdinator
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het Evenement Berlin Patrol 2011 is bijna volgeboekt. Als je nog wilt aanmelden moet dat wel snel gebeuren. We verzoeken je ieder geval geen geld aan de organisatie over te maken voordat je van de Evenementen Co?rdinator van KTR een bevestigingsnummer hebt ontvangen.
Pieter van Wijngaarden
KTR Evenementen Co?rdinator
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Regio-Co?rdinatoren e.v.
De aanmeldingen stromen binnen bij de organisatie van Berlin Patrol. Ook uit het buitenland komen nu veel aanmeldingen binnen. Dit heeft voor ons als KTR wat minder gunstige gevolgen want we mogen nu "maar" met 100 voertuigen deelnemen. Om de verdeling van WOII en na-oorlogse voertuigen in evenwicht te houden willen we niet dat het WOII gehalte de overhand krijgt. Dus wie nog mee wil wees er vlug bij. We zitten nu bijna aan de 100 ingeschreven voertuigen. Daarna beginnen we aan een reservelijst. Totaal (internationaal) zijn er nu 200 voertuigen ingeschreven (dat is minimaal 2 kilometer convoy).
Verder nog wat info:
- geen inschrijfgeld voor kinderen beneden de vier jaar
- elektriciteit wordt nog aan gewerkt, maar let wel op het is geen offici?le kampeerplaats
- water en douche faciliteiten wordt nog aan gewerkt i.s.m. het museum
- het is een groen kamp en verzocht wordt dit zo ook in te richten, d.w.z.: legertenten o.g., historisch verantwoorde kleding dat past bij het voertuig, minimaal gepast groen.
- voor "witte" tenten en caravans/campers zal nog gekeken worden of daar plaats voor is, anders: camoufleren of camping in de buurt van de campground zoeken.
Van diverse kanten wordt ik nu benaderd voor de aan te rijden route naar Berlijn en initiatieven dit te organiseren. Wie wil dit oppakken? Het is wel zo dat over de gehele week heen de mensen zullen vertrekken naar Berlijn. Dus misschien is het wel aardig te beginnen met een binnen-route uit te zetten (vertrek: noord, midden en zuid). Gezien de aanmeldingen zijn er veel die er een tweeweeks uitstapje van maken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Berlin Patrol 2011:
Nog even ten overvloede: de datum van aankomst op Kummensdorf Gut is vanaf donderdag 11 augustus 12.00 uur. Het vertrek uiterlijk op 14 augustus 16.00 uur. In die periode zijn de deelnemers namelijk verzekerd. Daarvoor en daarna niet meer. In de buurt zijn overigens uitstekende campings en huisjes aanwezig om te verblijven.
Deelnemers aan het convoy (defil?) moeten beschikken over een voertuig dat sneller kan dan 60 km/h. Berlijn beschikt net als de grote steden in Nederland over zogenaamde milieuzones. Deze zijn voor ons niet van toepassing als je aan kan tonen dat je voertuig ouder is dan 30 jaar. Voor het Convoy (defil?) zijn we vrijgesteld van milieuvergunningen. Kummensdorf Gut (het basiskamp op het v.m. Wehrmacht oefenterrein) ligt buiten de milieuzone. Let wel op dat je voertuig verzekerd is en beschikt over een kentekenplaat. Je kentekennummer is de basis voor je inschrijving van Berlin Patrol.
Het gaat goed met de organisatie. Wat begonnen is als een praatje aan de bar in een Berlijnse kroeg is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal mega evenement. We mogen trots zijn dat we als Nederland een grootse bijdrage mogen leveren aan dit memoriaal festijn. Tal van hoogwaardigheidsbekleders zullen het evenement bezoeken en de kranten en tv zullen het uitvoerig verslaan in hun journaals. Binnenkort komt de route van het Convoy (defil?) op You Tube, je kan de route dus al op de computer verkennen. Op het basiskamp te Kummensdorf Gut komt een "groen" kamp, "wit"-kamp en stallingskamp trailers, etc. We zijn nog volop aan het organiseren om het de gasten zo leuk en interessant mogelijk te maken. Inschrijven is nog steeds mogelijk. Nederland mag met een delegatie van ongeveer 150 voertuigen mee doen. Schrijf je dus snel in.
Met "groene" groet,
Pieter van Wijngaarden
KTR Evenementen Co?rdinator
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn deelnemers en aanstaande deelnemers die vragen naar andere onderkomens dan het Camp op Kummensdorf Gut. Hierbij een link waarop u klikken voor andere hotels en huisjes.
http://www.gemeinde-am-mellensee.de/verzeichnis/index.php?mandatstyp=8Met "groene" groet,
Pieter van Wijngaarden
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste KTR-vrienden,
Hierbij het laatste nieuws van het evenement "Berlin Patrol 2011":
- Het totaal aantal deelnemers (internationaal) is verhoogd tot 350 voertuigen.
- De volgende landen doen nu mee: Zwitserland, Denemarken, Belgi?, Duitsland, Nederland, Engeland, Frankrijk en Polen. De Russen waarschijnlijk niet want die mogen niet het land uit met hun groene voertuigen!
- Vergeet niet op het inschrijfformulier je handtekening te zetten. Ik heb al verschillende formulieren terug moeten sturen omdat er geen handtekening op stond.
- Mocht het evenement door de organisatie afgelast worden krijg je je geld terug, dit heb ik inmiddels op papier staan.
- De US Army volgt het evenement ook en heeft beloofd dat de Bevelhebber van de US Army Europe Command en Seventh Army het kampement bezoekt.
Met "groene" groet,
Pieter van Wijngaarden
KTR Evenementen Co?rdinator
------------------------
Beste KTR-vrienden,
Hierbij het inschrijvingsformulier en de beschrijving van het evenement "BERLIN-PATROL? ". Ik verzoek jullie de informatie door te sturen naar de donateurs en leden van Keep them Rolling. Met de organisatie van BERLIN-PATROL? heb ik afgesproken dat de KTR Evenementen Co?rdinator de inschrijvingen voor Nederland en Belgi? regelt, dit ook om de aantallen melders te kunnen registreren.
Lees het inschrijvingsformulier aandachtig door. Per voertuig ??n formulier opsturen of mailen naar ondergetekende. De beschrijving is in het Duits. Mocht je er niet uitkomen bel me even (06-22948527 na 18.00 uur) of mailen kan natuurlijk ook (
evenementen@ktr.nl). Let wel op dat het een zeer groots evenement wordt en dat wij als KTR een naam hoog hebben te houden. Wij maken deel uit van een internationaal gezelschap van eigenaren van militaire voertuigen. We hebben nu reeds 200 (voor)inschrijvers en nu gaan we dat in definitieve vorm overdoen, met wel de afspraak dat de voorinschrijvers voorrang hebben. Er doen aan BERLIN-PATROL? behalve WOII voertuigen ook na-oorlogse voertuigen mee uit de Koude Oorlog, want immers wordt herdacht dat de muur in 1961 werd gebouwd en Berlijn werd verdeeld in Oost- en West-Berlijn. In het "Convoy" wil men middels een defil? tot uitdrukking brengen welke geallieerde legervoertuigen vanaf 1945 tot 1989 (sloop van de muur) in Berlijn rondreden. Onze bijdrage is van wezezijk belang.
Lees ook het programma en de voorwaarden op het inschrijvingsformulier goed door en let ook op de "kleine" lettertjes. Je bent pas officiele deelnemer aan het evenement BERLIN-PATROL? als ook het "Meldegeld (5)" is betaald. Alle deelnemers zet ik op een lijst en als er nieuws is krijgt men dit per e-mail thuisgestuurd.
Men is nog druk bezig met de organisatie en dat is verschrikkelijk ingewikkeld in een bruisende stad als Berlijn. Onze veiligheid wordt iedergeval gewaarborgd, mits je die zelf niet op het spel zet.
Dit is het voorlopig, stuur het formulier zo spoedig mogelijk in. Paragraaf 13 van de beschrijving (Anmeldeformular) hoeft dus niet ingevuld te worden want dat gebeurt middels het Nederlandse inschrijvignsformulier dat als bijlage toegevoegd is.
Met "groene" groet,
Pieter van Wijngaarden
KTR Evenementen Co?rdinator
?
BERLIN-PATROL?
11 t/m 15 augustus 2011Inschrijfformulier
Naam (Name):
?? Voornaam (Vorname):
?
E-mail:
?. Mobiele telefoon (alternativ mobil):
?
Woonplaats (Wohnort) / Land:
Donateur/lidnr. KTR:
??.
Voertuig (Fahrzeug):
..... Lengte en breedte (L?nge, Breidte)
.. Gewicht:
?.t
Kenteken (Kennzeichen):
??... Bouwjaar (Baujahr):
Brandblusser (Feuerl?scher) JA / NEE
Neemt deel aan Defil?/rondrit (Teilnahme an BERLIN-PATROL? convoy gew?nst): JA / NEE
Overnachting (?bernachtung): 0.. in eigen tent (eigene Zelt) 0.. in eigen voertuig (eigenem Fahrzeug)
0.. anders:
?? Aankomst (Anreise):
? Vertrek (Abreise):
??.
Ik neem de volgende passagiers mee (Mich begleiten in meinem Fahrzeug:
1. Naam:
? Voornaam:
??.
2. Naam:
? Voornaam:
??.
3. Naam:
.. Voornaam:
??
Huisdieren (Tiere): JA / NEE Minderjarigen (Minderj?hrige): JA / NEE
Opmerkingen (Bemerkungen):
??.
Met de ondertekening van dit formulier verplicht u zich te houden aan de regels van de organisatie van BERLIN-PATROL? zoals hier bij dit formulier ?BERLIN-PATROL Teilnahmebedingungen und Registrierung 20110123? (paragrafen 1 tot en met 13) zijn gevoegd. De vereniging Keep Them Rolling aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor, tijdens en na dit evenement. U bent pas officieel ingeschreven als u de deelnamekosten (paragraaf 5, Meldegeld) heeft overgemaakt op het hierin genoemde bankrekeningnummer. Wij adviseren u een degelijke reisverzekering af te sluiten met hulp- en pechverlening in het buitenland. Tijdens het evenement dient u alle aanwijzingen van de organisatie en overheidsdiensten op te volgen. U bent zelf aansprakelijk voor milieuschade (absorptiekleedje meenemen).
Plaats en datum:
?.............. Naam:
? Handtekening:
..